130 let
Nákladní terminál Euromax v nizozemském Rotterdamu.

Nákladní terminál Euromax v nizozemském Rotterdamu. | foto: Profimedia.cz

Doporučujeme

Tyhle Vánoce budou jiné, britské dárky míří do Německa. Kontejnery zablokovaly přístav, nemá je kdo odvézt

Svět
  •   20:12
Britský otec Vánoc letos nebude mít snadnou práci. K palivové krizi, jež v září ochromila ostrovní čerpací stanice, totiž přibyl další problém. Felixstowe, největší nákladní přístav v zemi, je podle deníku The Times zablokovaný uskladněnými kontejnery, které nemá kdo odvážet. Za oba problémy může mimo jiné nedostatek řidičů kamionů, jichž Spojené království poptává až 100 tisíc.

Západ pomůže Afghánistánu. USA obnovily jednání s hnutím Tálibán, EU pošle do Kábulu miliardu eur

„Nechci znít jako Grinch (populární postavička, která nenávidí Vánoce – pozn. red.), ale na nákupních pultech budou letos prázdná místa,“ uvedl pro The Times jeden ze šéfů dopravního průmyslu. Právě přes Felixstowe totiž do země běžně proudí zboží, jako je elektronika či hračky, jež patří k nejpopulárnějším vánočním dárkům. Teď je však lodě musí odklánět k evropským břehům.

Například dánský dopravce Maersk v současnosti posílá zhruba třetinu velkých nákladních lodí do přístavů v Německu, Belgii a Nizozemsku. Tam je zboží následně překládáno na menší lodě a posíláno zpátky do Spojeného království.

Problém je celosvětový

Předseda Konzervativní strany Oliver Dowden i přesto trvá na tom, že Vánoce ohroženy nejsou. Rodiče podle něj nemají panikařit a nepropadat nákupní horečce. Problém ve Felixstowe se prý postupně zlepšuje a dopravní řetězce ohroženy nejsou.

Dowden rovněž upozornil na to, že problém s dopravci je celosvětový a potýká se s ním Evropská unie, Spojené státy i Čína.

Statistiky dávají Dowdenovi za pravdu. Řidiči skutečně chybějí v Evropské unii i USA. Podle serveru Politico schází například v Polsku 22 procent kamioňáků, v České republice 21 procent a ve Španělsku 20 procent.

Fiasko krizového plánu? Britové zoufale lákají z EU řidiče. Nabízená víza jich přitáhla místo tisíců jen pár desítek

Nikde však volná pracovní místa dosud neměla tak katastrofální důsledky jako v Británii. Fiasko vládního plánu na urychlený nábor cizích řidičů navíc vzbuzuje otázku, jak přesně chce Británie díru na trhu do Vánoc zalepit.

Původním řešením totiž měla být krátkodobá tříměsíční víza, jež měla pokrýt právě krizové období vánočních svátků. Všichni evropští řidiči by podle těchto pravidel museli opustit zemi do konce února 2022.

Tato nabídka však zatím přilákala pouze 127 z předpokládaných pěti tisíc řidičů. Nízkou odezvu sami řidiči vysvětlují špatně nastavenými podmínkami.

„Nechci pracovat na dočasné vízum, myslím na budoucnost,“ řekl britské televizi ITV polský řidič Jakub Borzykowski, který si své živobytí obstarává v Německu. „Kdyby mi nabídli dvanáctiměsíční vízum, můžu si věci naplánovat, ale tři měsíce nepřipadají v úvahu.“

Zájem o krocany

Menší nákupní horečku již britští rodiče spustili v gastronomii. Vedle strachu o hračky a elektroniku totiž média britské strávníky již delší dobu připravují na nedostatek tradičních krocanů a dalšího zboží.

„V supermarketech jídlo bude, ale výběr opravdu nebude velký,“ řekl před týdnem deníku The Times analytik investiční společnosti Shore Capital Clive Black.

„Hodně lidí se při štědrovečerní večeři bude ptát: ‚Co to sakra je?‘ Bude to netradiční,“ uvedl Black s tím, že lidé pravděpodobně sáhnou k jiným druhům masa či k ořechovým bochníkům – oblíbenému pokrmu britských vegetariánů.

Ne všichni se ale chtějí s těmito alternativami spokojit. Nákupní řetězec Aldi v současnosti hlásí až 1500 prodaných mražených krocanů denně, což je čtyřikrát více, než je obvyklé v této roční době. O 45 procent stouply také prodeje vánočního pudinku, dezertu, který je s britskými Vánocemi neodmyslitelně spjatý.

I přes vysokou poptávku se Aldi údajně zatím nepotýká s žádným nedostatkem zboží. Do karet tu evropskému řetězci hraje jeho obchodní strategie – diskontní řetězec se soustředí na nižší výběr levnějšího zboží, jež má však uskladněno ve vysokých počtech. Navázání na kriticky napnutý dopravní řetězec je tak pro ně výrazně snazší než pro konkurenci.

Jiní britští prodejci hlásí neobvykle vysoký zájem o umělé vánoční stromky. Někteří odborníci totiž již dopředu varovali, že živých bude málo kvůli nedostatku řidičů a chybějící pracovní síle.

Britští pěstitelé však tvrdí, že měli neobvykle silný rok a vysokou poptávku dokážou pokrýt. Z EU totiž údajně pochází jen desetina vánočních stromků na britském trhu.

Autor: Štěpán Hobza