130 let

Audi Q5 a Lexus NX | foto: Audi, Lexus

Recenze

Sci-Fi SUV od Lexusu vs. klasika Audi. Ta auta ani nemůžou být odlišnější

Ekonomika
  •   17:00
PRAHA - Popularita vozů SUV rapidně roste, a tak jich automobilky nabízejí čím dál víc. Platí to i mezi prémiovými vozy. Audi před nedávnem uvedlo na trh již druhou generaci středně velkého modelu Q5, Lexus na tento trh vstoupil před několika lety futuristickým modelem NX.

Japonská automobilka Lexus, která patří do koncernu Toyota, se ve svém výrobním programu soustředí na hybridní automobily. Proto jsme se v testu LN rozhodli proti sobě postavit právě hybridní SUV Lexus NX300h proti vozu s trochu tradičnějším přístupem – vznětovému Audi Q5 druhé generace.

Tahle auta snad ani nemohou být odlišnější. Přitom velikostně i cenovkou jsou si blízká. Zásadní rozdíl je už v přístupu ke vzhledu. Zatímco Audi vsadilo na nenucenou eleganci a Q5 se snaží být spíše prémiový vůz, který vcelku snadno splyne s davem, Lexus volí extravagantní přístup.

Lexus NX
Audi Q5

Ostře řezané linky karoserie, obrovská maska chladiče, která musí ve zpětném zrcátku budit u vpředu jedoucích řidičů hrůzu, a hodně dynamické proporce jsou výrazným protikladem čistého přístupu Audi.

U testovaného vozu to navíc umocňovala výrazná oranžová barva, která z něj dělala nepřehlédnutelný kousek. Obě auta si za design zaslouží pochvalu, odvaha Lexusu je nám ale v tomto ohledu o něco sympatičtější, byť chápeme, že většina řidičů bude spíše smýšlet konzervativně a raději zvolí Audi.

Souboj pohonů

U něj bude onou jasnou konzervativní volbou provedení se vznětovým motorem. Redakčním testem prošlo Q5 s populárním agregátem 2.0 TDI, který byl naladěn na 140 kW, což je pro čtyřválec v tomto modelu nejvyšší nabízená hodnota. Spojení středně velkého SUV a relativně silného turbodieselu slibuje komfortní a klidné cestování na dlouhé vzdálenosti s rozumnou spotřebou.

Středně velká SUV lákají i zákazníky manažerských sedanů. U nich je ale zatím nabídka bohatší.

Proti této sestavě staví Lexus hybridní ústrojí, které kombinuje 2,5litrový atmosférický čtyřválec s elektromotorem. Celkový výkon soustavy je 145 kW, tedy o něco málo více než u Audi. Papírově jsou si blízké i udávané hodnoty kombinované spotřeby paliva.

Ta u NX300h činí 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů, Audi slibuje 4,9 litru nafty. Ale údaje o dynamice vozů už naznačují, že mezi auty budou při jízdě výrazné rozdíly: Audi slibuje zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy, Lexus za 9,2 sekundy.

Podobně jako dynamika se v praxi liší i spotřeba, záleží na způsobu používání auta. Lexus dovede být opravdu úsporný ve městě, kde nejvíce pomáhá jeho hybridní soustava, pak se spotřeba klidně dostane pod šest litrů. Na dálnici si ale i v poklidném tempu žádá zhruba devět litrů.

Audi Q5

Audi je na tom zhruba naopak – ve městě se dá těžko dostat pod osm litrů, na dálnici jde spotřeba snadno pod sedm. Výsledkem je, že na trasách s převahou dálnice jsme s Q5 jezdili v průměru za sedm litrů, s NX300h za 8,9.

Jízda s hybridním Lexusem NX300h má svá specifika, řidič si především musí zvyknout na projev při zrychlování, kdy se motor vytočí do otáček a nepoleví, dokud auto nedosáhne požadované rychlosti. To nemusí být všem příjemné. Na druhou stranu je jízda s Lexusem plynulejší a obě auta se chlubí velmi dobrým odhlučněním.

Komfort a prostor

Střední prémiová SUV se kupují také kvůli komfortu. I tady dochází na souboj technologií – zatímco Q5 se chlubí vzduchovým odpružením, Lexus sází na „ocelovou“ klasiku.

A upřímně, stydět se nemusí, podvozek se podařilo vyladit parádně a komfortem se dražší technice od Audi může rovnat.

Lexus NX

U obou aut také platí, že si posádka rozhodně nemusí stěžovat na nedostatek prostoru. Na druhou stranu kombi střední, nebo dokonce vyšší střední třídy bude přece jen o něco prostornější.

Mohutná SUV stále dávají přednost onomu pocitu bezpečí než velkorysému prostoru. A nechají si za to pořádně zaplatit, testovaná provedení stojí více než milion a čtvrt. Lexus je ale velkorysejší z hlediska výbavy a v některých stupních výbavy ho lze koupit i levněji.

Autor: Luděk Vokáč
  • Vybrali jsme pro Vás