130 let
Zločin, nebo legitimní řešení poválečné situace? Jak pojmenovat vyhnání Němců...

Zločin, nebo legitimní řešení poválečné situace? Jak pojmenovat vyhnání Němců po skončení druhé světové války, na tom se neshodli anihistorici patřící k disentu. I proto Charta 77 nikdy nevydala žádné společné prohlášení. Na snímku z května 1945 čekají němečtí občané se zavazadly na pražském Strossmayerově náměstí na odjezd z Československa. | foto: ČTK

'Odsun' rozděloval i Chartu 77. Chartisté stáli při vzniku česko-německé deklarace

Česko
  •   7:08
„Myslím si, že jsme povinni se Němcům, kteří byli odsunuti po druhé světové válce, omluvit. Protože to byl akt velmi tvrdého zbavení několika miliónů lidí jejich domovů a bylo to vlastně zlo, které bylo odplatou za předchozí zlo. A já myslím, že budeme-li na zlo odpovídat zlem, budeme to zlo jenom dál a dál prodlužovat.“

Těmito slovy, pronesenými v televizním vysílání 23. prosince 1989, ještě před svým zvolením prezidentem, šokoval Václav Havel československou veřejnost. Navzdory tehdy vrcholící Havlově popularitě se jeho slova setkala s pramalým pochopením.

Symbolem všeobecného nesouhlasu s jeho postojem se záhy stala první protestní hladovka v polistopadových dějinách naší země – za odvolání omluvy sudetským Němcům.

Neporozumění či přímo odpor k Havlovu gestu, stejně jako Havlova potřeba věnovat se v jednom ze svých prvních televizních vystoupení zdánlivě irelevantnímu tématu poválečného vyhnání Němců, mají vysvětlitelné příčiny.

V oficiálních textech od odborných publikací přes učebnice až po novinové články a politické projevy se v časech státního socialismu o poválečném vysídlení Němců buď mlčelo, nebo bylo vykládáno jako spravedlivá odplata za Mnichov 1938 a nacistická zvěrstva, která otevřela cestu k obnovení národního státu i sociální revoluci.

A tak postupně vyrůstaly generace, které o jedné z nejproblematičtějších součástí našich moderních dějin nevěděly buď vůbec nic, nebo znaly jen několik frází o revanšistech, zrádcích a zaslouženém trestu.

Chartista Ján Mlynárik proti principu kolektivní viny

Tento postoj ale nezastávali všichni. Již během šedesátých let se zásluhou lidí, jako byl například historik Jan Křen, začalo o poválečném vyhánění sice opatrně, ale kriticky veřejně diskutovat. S nástupem normalizace téma rychle zmizelo z veřejného prostoru.

O povaze, konkrétních okolnostech, průběhu, ale i o mravní přijatelnosti či nepřijatelnosti „odsunu“ se však během druhé poloviny 70 .let otevřela zásadní a intenzivní debata v disidentských kruzích i mezi intelektuály v emigraci.

40 let Charty 77

Odstartoval ji ostře kritický text slovenského historika Jána Mlynárika. Ten vnímal poválečné vyhnání jako nepřijatelné nejen vzhledem k neblahým důsledkům, jež „odsun“ měl pro českou krajinu a společnost. K radikálním závěrům jej vedlo především odmítnutí principu kolektivní viny.

Z mravního hlediska odsuzovali „odsun“ v průběhu debaty také Petr Pithart nebo mluvčí Charty 77 filosof Ladislav Hejdánek. Většina historiků z chartovních kruhů oproti tomu sice přiznávala neomluvitelnost některých zločinů „divokého odsunu“, zároveň ale zdůrazňovala historickou kauzalitu a varovala před retrospektivním uplatňováním pozdějších měřítek na minulost.

Autor: Lidové noviny
  • Vybrali jsme pro Vás