130 let
Čiary. Vítězný film sekce Opus Bonum.

Čiary. Vítězný film sekce Opus Bonum. | foto: JI.HLAVA

Magický ruch Bratislavy. Festival Ji.hlava zná své vítěze a pokračuje online

Kultura
  •   10:30
Pětadvacátý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava zakončil svou fyzickou část a od včerejšího večera pokračuje v online podobě. V sobotu večer přehlídka také vyhlásila své letošní vítěze.

V domácí soutěži Česká radost zvítězil italský filmař Francesco Montagner se snímkem Bratrství o životě bosenských pastevců. Poněkud překvapivou informaci vysvětluje skutečnost, že Montagner je absolventem pražské FAMU a film vznikl v české koprodukci. „Mikrokosmos rodiny bosenských pastevců překvapivě otevírá témata, která se dotýkají každého z nás. Bez doslovnosti a sebemenších kompromisů v audiovizuálním vyjádření,“ zdůvodnila své rozhodnutí porota, ve které zasedl například loňský vítěz České radosti Jindřich Andrš nebo novinářka Marie Sýkorová.

Zvláštním uznáním porotci ocenili filmaře Milana Klepikova za snímek Přípravy k filmu T. „Zvláštní ocenění porota uděluje filmu s největším počtem konců. Fatalita budoucnosti se zde hravě mísí s lehkostí a podněcuje naši imaginaci,“ zní verdikt. Zvláštní uznání získala také Očista slovenské režisérky Zuzany Piussi. 

Její snímek se zabývá prokázanou korupcí ve slovenském soudnictví, která se dotýká i sporů miliardáře Milana Fiľa, mecenáše kultury a držitele českého státního vyznamenání. „Zuzana Piussi nám ukazuje, že angažovaná kinematografie má smysl. Kladný Darth Vader československé dokumentaristiky. Ať nás síla provází,“ uvedli porotci. K rozvernému vyjádření je patrně inspiroval název snímku Martina Marečka Síla o filmovém kritikovi Kamilu Filovi. Ten byl oceněn za střih Jany Vlčkové.

Jak žijí Bratislavané

Mezinárodní soutěž Opus Bonum se vzdala svého dřívějšího principu, kdy o vítězi rozhodovala pouze jedna osobnost. Letos snímky posuzovala šestičlenná porota, v níž zasedli například syrský filmař a spisovatel Orwa Al Mokdad, rumunská producentka Anamaria Antociová nebo slovinsko-český režisér Olmo Omerzu. 

Jako nejlepší vybrala debut Čiary slovenské režisérky Barbory Sliepkové, který v neorealisticky stylizovaných záběrech ukazuje každodenní ruch současné Bratislavy. „Za nevšední způsob, v němž jsou koncepty, jako je krása, intimita a prostor, vzájemně propojeny pomocí specifického filmového rámce, který nás jednomyslně přiměl k reflexi vizuálního vyjádření společenských a ekonomických rozporů a vztahů uvnitř městské společnosti,“ uvádí porota.

Zvláštní uznání v sekci Opus Bonum získal snímek Když jsi tady se mnou italské režisérky Laury Viezzoliové věnovaný péči o lidi s vážnými handicapy. „Za citlivý a intimní prostor, který je vnímán kamerou na cestě do hloubi lidství mimo rámec přednastavených vzorů myšlení,“ rozhodla porota. V rámci soutěže Opus Bonum udělila letos porota také cenu nejlepšímu filmu z regionu střední a východní Evropy. Získal ji rumunský režisér Sebastian Mihăilescu za snímek Pro mě jsi Ceaușescu. Zvláštní uznání v této kategorii získal běloruský režisér Andrei Kutsila za film Když květiny nemlčí.

JI.HLAVA ONLINE

■ Čtrnáctidenní online pokračování jihlavského festivalu od včerejška nabízí více než stovku filmů z programu letošního fyzického ročníku

■ Stávající akreditace na fyzickou podobu festivalu platí i online, lze ale získat i samostatnou online akreditaci

■ Filmový program je možné sledovat pouze na území ČR

■ Do 3. listopadu bude Ji.hlava pokračovat také ve vysílání živých streamů

Autor: Marcel Kabát