Lidovky.cz: Vaše trvanlivé hotovky jsou bez éček, chemie, a přesto vydrží až tři roky, navíc bez nutnosti skladování v chladu. Vše díky vlastnímu patentu kontinuálního tepelného procesu. Můžete laicky vysvětlit, jak tato metoda funguje a v čem spočívá její jedinečnost?
Velmi zjednodušeně se jedná o princip zavařování, jaký znaly již naše babičky. V naší praxi to znamená, že je nejdůležitější dodržet kontinuálnost celého procesu zpracování od přijetí suroviny po její tepelné zpracování a následné naplnění do bariérového obalu. Naplněný sáček projde procesem rychlého zahřátí a následného zchlazení v zařízení jménem autokláv. Jedinečnost spočívá především v tom, že nepoužíváme žádné konzervanty. Máme již laboratorně ověřeno, že výrobky beze změny vydrží i 10 let v pokojové teplotě.
Lidovky.cz: Jste ale původně vystudovaný architekt, a tuto metodu jste zvládl vynalézt pouze díky „samostudiu“ a díky pravidelným poradám s odborníky z VŠCHT. Co vás, jako naprostého laika, přimělo pustit se do takto komplikované cesty?
Je to delší příběh, už od malička jsem se motal v kuchyni, moje maminka i babička byly výborné kuchařky a pro mě se vaření stalo koníčkem. Po absolvování architektury jsem nastoupil do Stavoprojektu v Trutnově, kde jsem pracoval 10 let a hned po revoluci jsem si s kamarády založil v Praze developerskou firmu. Dařilo se nám, ale řešil jsem dilema, že jsem se nemohl věnovat rodině. Proto, když se naskytla možnost koupit dvě ruiny v historickém centru Trutnova, neváhali jsem a pustili se do jejich rekonstrukce na 4* hotel. Po dokončení jsme chtěli hotel prodat, místo toho jsme se ale rozhodli ho provozovat, abychom měli náklady.
Petr SogelPetr Sogel od dětství rád maloval, ale také díky své mamince a babičce, která byly výborné kuchařky, se zajímal o vaření, které se stalo později jeho velkým koníčkem. Po ukončení studia na fakultě architektury ČVUT působil 10 let jako architekt ve Stavoprojektu Trutnov. Shoda náhod ho však přivedla k vaření, které se následně stalo jeho hlavní podnikatelskou činností a z architektury se naopak stal koníček. To na konec vedlo k založení rodinné potravinářské firmy Expres menu. |
Záhy potom jsem zjistil, že naše nadstandardně vybavená kuchyně není zdaleka tak vytížená, a proto jsem začal hledat možnosti, jak využít kapacity kuchyně a kuchařů. V té době jsme měli možnost cestovat do zahraničí a tam jsem viděl, jak fungují předpřipravená jídla. Po návratu jsem se rozhodl, že zkusíme vyrábět šokově mražená jídla s tím, že je nabídneme do nově vznikající průmyslové zóny. Ukázalo se to jako velice perspektivní záměr a zanedlouho nám již hotelová kuchyně kapacitně nestačila, proto jsme se v roce 1999 rozhodli založit novou rodinnou firmu Expres Menu a začali vařit v pronajatých prostorách bývalého motelu Horal v Trutnově. Problém byl v tom, že jídla musela být uchovávána v mrazu. To mě vedlo k tomu, že jsem se začal zabývat jinou metodou konzervace, která by nebyla závislá na takto náročných skladovacích podmínkách. Celý vývoj mi zabral dva roky intenzivního studia a zkoušek, které vyústilo v roce 2008 zahájením zkušebního provozu a také k žádosti o patent.
Lidovky.cz: Jaké byly první hotové pokrmy, které jste vyráběl patentovaným způsobem oproti těm, co vyrábíte dnes?
Začínali jsme s malým sortimentem šesti jídel, která byla nejpracnější na přípravu, což se ukázalo jako správné rozhodnutí. To jsou i dnes jídla, která patří mezi naše nejprodávanější. Na začátku jsme řešili optimální nastavení teplot sterilace, složení bariérového obalu a správné zahušťování omáček.
Lidovky.cz: Všechny vaše pokrmy, jak uvádíte, ocení například kromě cestovatelů i nároční strávníci, sportovci a obecně lidé s vyššími gastronomickými standardy. Nejsou ale právě tyto skupiny strávníků trochu skeptičtí ke konzervovaným potravinám, které třeba nevnímají jako 100% čerstvé?
První reakce při pohledu na obal může být rozporuplná, ale jenom té doby, než jídlo ochutnají, to se potom pohled o 180° otočí. Obvykle i ti, kteří si na začátku nedovedli představit, že by si kupovali trvanlivá jídla, se stávají stálými zákazníky, a dokonce i velkými propagátory našeho jídla. To dokládá i nezávislé hodnocení 99 %.
Lidovky.cz: Všechna jídla, která nabízíte, jsou bezlepková, jako alternativu používáte banánovou mouku. Je práce s alternativními potravinami složitější? A proč jste se rozhodli k tomuto kroku přistoupit?
K zahušťování omáček používáme vlastní vyvinutou směs rýžové a kukuřičné mouky. Museli jsme dlouho zkoušet správné poměry, protože například rýžová mouka po sterilaci řídla a kukuřičná následně zhoustla. Do firmy nastoupila naše provozní, která u svých dětí řešila problém s intolerancí na lepek, takže jsme to brali jako signál k vyrábění bez lepku. Bezlepková nabídka funguje i jako prevence pro lidi, kteří vážné problémy nemají, jídla jsou navíc celkově méně kalorická a lépe stravitelná.
Lidovky.cz: Kde, kromě e-shopu, se dají vaše produkty koupit? Přemýšlíte například o dodávání do větších obchodních řetězců?
Jídla se dají zakoupit v síti lékáren, máme v Česku přes 250 prodejních míst, jako například zdravé výživy, prodejny auto doplňků, sportovní prodejny a menší potraviny. Řetězce se na nás pravidelně obracejí. Tuto spolupráci nicméně nepovažujeme za vhodnou pro náš produkt, u kterého chceme udržet kvalitu používaných surovin na nejvyšší úrovni.
Lidovky.cz: Nedávno jste na trh přišli s novinkami – slepičím, hovězím a zeleninovým vývarem a také celozrnnou rýží. Jsou vaše vývary v něčem speciální?
Jsou speciální v tom, že jsou pomalu taženy 15 hodin z kvalitních surovin od regionálních dodavatelů. Používáme navíc strukturovanou vodu, která pozitivně ovlivňuje chuť a výsledné pH. V neposlední řadě jsou to mimořádné skladovací podmínky a dlouhá expirace, navíc díky použití lehkého bariérového sáčku je i transport jednodušší a celý produkt ve výsledku ekologičtější. Hotový slepičí vývar je na trhu unikátní a v porovnání s kuřecím vývarem je silnější a má větší zdravotní benefity.
Lidovky.cz: Chystáte letos i další novinky?
Připravujeme kompletně novou produktovou řadu Expres Menu Svačinka, která doplní naše stávající produkty a bude plněna do opakovaně uzavíratelných tub, jako znáte z dětských pyré. Můžeme prozradit, že budou ve formě pasty, a to ve sladké a slané variantě.
Lidovky.cz: Kolik nyní nabízíte produktů a jaké bestsellery?
Nyní nabízíme cca 100 druhů výrobků, od snídaňových kaší, přes masa ve vlastní šťávě, dvouporcová a jednoporcová jídla, veganská a vegetariánská, polévky, přílohy a kompletní jídla v miskách. Bestsellery jsou kuře na paprice, svíčková omáčka, rajská omáčka s hovězím masem a španělský ptáček