Gastronomický koncept Manifesto Market pod sebou sdružuje desítky prodejců, v důsledku stovky lidí, kteří nějak závisí na jeho provozu. I proto se jeho zakladatel přemýšlel o novém způsobu, jak rozvoz jídla uskutečnit. „Vymysleli a spustili jsme nový systém, kde si v jednom kliku a v jedné tašce můžou zákazníci objednat jídlo od několika nezávisých restaurací, už hotové, nebo určené k rychlému dodělání doma. Možná to na první pohled vypadá jako nepatrná změna, ale je to velký posun pro zákazníky. Dříve by za každé jídlo od různých podniků v objednávce platili dopravu zvlášť. Teď si můžou libovolně nakombinovat různá menu a vše dorazí najednou,“ vysvětluje Barry.
O podobný systém „bundled delivery“ se pokoušel naposledy Amazon v Německu, v experimentálním provozu pro prémiové zákazníky, koncem roku 2019. V Americe je několik značek s podobným projektem, který se snažít spustit s velkými investicemi. „My jsme měli připraven plán, který měl trvat půl roku a chtěli jsme jej externě zafinancovat, nakonec jsme to zvládli za pár dnů a bez peněz... Je to revoluční, a hlavně je to v době karantény jediný zodpovědný způsob, jak udržet pracovní pozice a aktivní činnost,“ říká zakladatel Manifesta a rodák z New Yorku.
Manifesto Market začal se šesti restauracemi, nyní jich má v nabídce 14 a do konce měsíce je dovoz zdarma. Přibyl třeba Matteo se Carli se třemi koncepty - Ryba je ryba, Meatballs a Mac and cheese. „Myslím, že to už je dost velká motivace i pro ty, kdo to ještě nezkusili. Jídla lze objednat jako hotová, anebo k rychlé domácí přípravě, jako třeba čerstvé těstoviny od Flying Pot. Vycházel jsem z předpokladu, že když někdo objednává více než jednu porci, rád si zkombinuje více než jednu restauraci - a můj předpoklad se potvrdil. 78% objednávek kombinuje menu od různých gastro podniků,“ dodává Barry.
Jak to fungujeManifesto Delivery slučuje menu osmi restaurací (další se zřejmě přidají) jež jsou k dispozici pod touto jednou hlavičkou. Je možné navolit si z nabídek kterékoli z nich a kombinovat je v jedné objednávce, která se potvrdí jedním klikem, jednou platbou a bude doručena jednou roznáškou. Cena doručení s Uber Eats je stanovena na 49 Kč (ale odpuštěna v rámci speciálních akcí) a z Florence se doručuje v okruhu 3,7 km za předpokládaný čas do 30 minut. Je možné taky předobjedvat vyzvednutí jídla s sebou. Od kterých restaurací si lze objednat Manifesto Delivery?
|
Pro Manifesto přišlo nucené zavření právě v den, kdy se chystal otevřít po zimní přestávce.
„Je očividné, že restaurace, gastronomie a pohostinství v širším smyslu jsou v úplném středu ekonomické bouře, kterou vyvolala nákaza covid-19. Srazilo nás to na kolena, ale ještě to není knock out. Celé odvětví je na pokraji zhroucení a zabránit tomu mohou banky, podpůrné státní programy, ale také třeba města, pokud se nechtějí jedno ráno probudit a zjistit, že jsou ulice plné zabedněných oken a dveří s cedulemi “Zavřeno”. Manifesto se ucházelo o půjčku z programu COVID I, naše žádost neuspěla, protože se prostředky vyčerpaly. Máme možnost ucházet se dále o COVID III, ale není jisté, že uspějeme,“ vysvětluje Barry.
Sloučený rozvoz, tedy kombinaci všech menu přes jednu objednávku, jednu platbu a jednoho kurýra, se zajišťuje z Manifesta na Florenci. „Mohli jsme to udělat tak rychle jen proto, že jsme pro tento projekt už delší dobu měli sepsaný manuál - ten původně počítal s tím, že nám to potrvá přes půl roku.I tak je to jen udržovací provoz a krizový tým musel hodně zeštíhlet. Všichni ale věří, že bojovat má smysl, a jakkoli to může znít překvapivě, nevzdáváme se veškerých plánů včetně tech, rozšířit Manifesto do dalších zemí. Není vyloučeno, že i tady dojde ke zrychlení, právě kvůli nastalému otřesu na trhu. Náš model je vstřícný k podnikatelům v gastronomii a únosnější ve srovnání s tím, kdybyste měli nastartovat podnik v kamenné provozovně,“ srovnává Barry.
Manifesto Market chce po 20. dubnu pokračovat zatím jen minimalisticky - formou rozvážek a také objednávkami osobně přes okénka. Jeho majitel se upíná ke konci května. „Věříme tomu, že jako otevřený a přirozeně větraný prostor jsme bezpečným prostředím a že lidé budou mít chuť přijít si k nám od té vší tíhy vydechnout. S opatřeními ale nebudeme polevovat, musíme chránit zákazníky i ty, kdo zajišťují životní funkce Manifesta,“ říká na konec.