130 let

Některé z pravěkých maleb ve španělských jeskyních, včetně Altamiry, jsou starší než 40 000 let. | foto: ČTK

Proč předci malovali v hlubokých jeskyních? Nedostatek kyslíků přinesl euforii a ‚spojení s vesmírem,‘ míní vědci

Magazín
  •   5:00
Tel Aviv - Prehistorické skalní malby jsou mimořádně působivé, pokud je ale vůbec spatříme. Některé z těch nejdokonalejších jsou ponořeny do černočerné hlubiny jeskyní, k některým se sotva lze dostat, natož pak ocenit jejich uměleckou hodnotu. Odpověď na to, proč vznikly právě tam, hledali Jafit Kedarová a Ran Barkai z telavivské univerzity, informoval izraelský deník Haarec.

Malba z indonéské jeskyně může být nejstarším příběhem světa. Podle vědců jí je 44 tisíc lel

Závěry otiskli ve specializovaném časopise archeologie Time and Mind. Položili si otázku, co vedlo před desítkami tisíc let obyvatele jeskyní k tomu, aby se nořili do hloubky podzemí a malovali na zdi. A dospěli k závěru, že svou roli mohlo sehrát prostředí s malým obsahem kyslíku. Nebo že tak mohli komunikovat s mimolidskými obyvateli světa v podzemí. Nemalovali pro ostatní členy svého kmene, ale aby udrželi kontakt s vesmírem.

Často tvořili ve stavu euforie. Aby totiž v tom temnu něco viděli, zapalovali louče, které odebíraly z prostor kyslík, což mělo vliv na stav vědomí přítomných.

Kdo by nevítal změnu vědomého stavu? Ponechme stranou opilé slony a podroušené netopýry. U člověka halucinogeny vyvolávají mimořádné vidiny a mnozí moderní umělci raději odmítli odvykací kúry, než aby nechali vyhasnout zdroj inspirace.

Už dříve se předpokládalo, že umělci z doby kamenné užívali omamné látky, ale nic, co mohli používat, se nenašlo. S výjimkou halucinogenu, který se užíval v prehistorickém období v Kalifornii, kde umělci žvýkali durman.

V španělském Baskicku se našli jeskynní malby staré 14 tisíc let

Když Jafit Kedarová zkoumala jeskynní malby v Evropě, řekla si: „Proč vcházeli do té tmy, do takového odloučení, někdy i kilometr do nitra? Ty jeskyně nahánějí strach, jsou tam úzké průchody, neustále jsem si o něco otloukala hlavu.“ Mohla je vést zvědavost, jak je tomu u speleologů. Ale oni tam namalovali nádherné výjevy. A Kedarovou napadlo, že louče zapálené v nevětraných prostorách mohly vyvolat hypoxii, jejímž důsledkem mohly být halucinace a další vjemové poruchy, aniž by dotyčný požil drogu.

Malba, z jeskyně na indonéském ostrově Sulawesi, která má na délku téměř pět metrů, zachycuje šest savců - divoká prasata a divokého tura, pravděpodobně místní druh zvaný anoa nížinný.

Když si to ti lidé uvědomili, umělci mezi nimi pak mohli tento stav vyhledávat záměrně.

Ne všechny jeskynní malby vznikly v hlubokém temnu, některé jsou u vchodů do jeskyň nebo pod skalními převisy. Mnohé jsou ale v prostorách, kde by byl člověk bez louče slepý jako netopýr. A právě tam jsou jedny z nejúžasnějších skalních maleb.

Halucinace a pocit opuštění těla

Kedarová s kolegy test efektu kouře na množství kyslíku v podzemí neprováděla, protože to není bezpečné. Využila ale znalostí lidí pohybujících se v prostředí s malým množstvím kyslíku, jako jsou piloti nebo horolezci. Tým také mohl simulovat podmínky v úzkých jeskyních s pomocí softwaru vytvořeného pro archeology a techniky, kteří například řeší ventilace v podzemních parkovištích.

Prokázalo se, že když se zapálí oheň v prostorách s úzkým vchodem, koncentrace kyslíku rychle klesá. Projevem hypoxie může být halucinace i pocit vystoupení z vlastního těla. Jakmile to lidé zakusili, vstupovali do pochmurného prostředí s ohněm s vědomím, že jeskyně poskytující málo kyslíku je místem přechodu k jinému druhu bytí, ontologickým prostorem, který prvním „lidským bytostem poskytoval spojení s vesmírem“, stojí v publikované studii.

Ocitali se v extázi a mohli věřit, že komunikují s jinými bytostmi, duchy nebo předky. „Skála byla membránou, tkání spojující svět - zde a nyní s podsvětím za ním. Podsvětím nikoli jako peklem, ale světem plnosti, blahobytu a růstu,“ soudí vědci.

Autor: ČTK