Když se Ana Maria Castané ve středu večer dozvěděla o nehodě rychlovlaku na trati Madrid - Ferrol, propadla zoufalství. Šedesátiletá Katalánka totiž měla ve vlaku své nejbližší: dvaatřicetiletou dceru Yesiku, jejího o dva roky staršího manžela Daniela a jejich dvě děti. Sedmiletého chlapce a teprve měsíc a půl starou vnučku, Teresitu Jazmín.
ČTĚTE TAKÉ: |
Castané se dceři marně pokoušela dovolat. Mezitím se v televizi začaly objevovat první záběry z nehody, která se stala nejhorším neštěstím na španělských železnicích za čtyřicet let. Pak u jejího domu zazvonila policie, Castané čekala zdrcující zprávu. Policista ji ale naopak uklidnil a řekl, že všichni čtyři přežili. Záchranáři je převezli na ošetření do santiagské nemocnice, kam se za nimi šťastná babička vydala. Chtěla na vlastní oči vidět, že jsou všichni v pořádku.
Přežily jsme díky pláči mého dítěte, říká matka
Yesika Medina, matka malé Teresity, tvrdí, že je zachránila šťastná náhoda. Miminko během cesty plakalo, a tak se s ním procházela po chodbě vlaku, aby ho upokojila. Když konečně usnulo, vrátila se s ním k sedadlu a chtěla jej uložit vedle sebe. V okamžiku, kdy se s dítětem v náručí posadila, vlak havaroval.
"Bděl nad námi anděl strážný," prohlásila pro Sunday Telegraph. "Přesně v té chvíli, když jsem se posadila, vlak vykolejil." Pokud by zůstala stát jen o moment déle, síla srážky by jí holčičku vyrvala z rukou. Takhle přežily obě - spolu s Teresitiným otcem a bratrem. Rodině se z vlaku podařilo uniknout dírou ve stěně vagonu.
"Je to zázrak, že se mému miminku nic nestalo," řekla Ana Maria Castané dojatě severošpanělskému listu Voz da Galicia, když Teresitu držela v náručí. Nemluvně mělo jen několik škrábanců. Jiní však takové štěstí neměli. Při nehodě zemřelo 78 lidí (původně úřady hovořily o 80 mrtvých) a dalších 130 lidí utrpělo zranění. Ve vlaku cestovalo 218 lidí a několikačlenná posádka.
Příčiny nehody policie stále vyšetřuje
Policisté stále nemají jasno o příčinách katastrofy, k níž došlo v nebezpečné zatáčce nedaleko santiagského nádraží. V souvislosti s ní však zadrželi strojvedoucího vlaku Francisca José Garzóna. Ten údajně již dříve přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost. Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z palubních záznamníků.
Podle nejnovějších zpráv policie prověřuje, zda Garzón v okamžiku havárie netelefonoval ze svého mobilu. Španělský deník El Mundo rovněž citoval něktzeré Garzónovy kolegy, podle nichž strojvedoucí vypnul bezpečnostní systém, protože působil komunikační problémy. Ten přitom mohl tragédii zabránit.