130 let
(ilustrační snímek) Mobilní telefon.

(ilustrační snímek) Mobilní telefon. | foto: Reprofoto

Názor

KOMENTÁŘ: Naše soukromí v čase pandemie

Právo
  •   11:00
PRAHA - Podobně jako jiné státy přijalo i Česko kvůli pandemii nemoci Covid-19 výjimečná opatření a omezilo některá základní práva. Ani během nouzového stavu však nelze ukládat libovolné zákazy. Všechna dočasně zvýšená oprávnění státu mají své limity.

Zpracování údajů pro chytrou karanténu záleží na bankách, tvrdí Úřad pro ochranu osobních údajů

Omezení svobody pohybu, uzavření státních hranic a jiné „hmatatelné“ zákazy a příkazy jsou vcelku jasné. Jinak je tomu ovšem u „neviditelných“ elektronických zásahů do našeho soukromí. Využívání údajů shromažďovaných plošně u prakticky všech obyvatel, zvláště lokalizačních údajů, se stalo fenoménem.

Mobilní telefon máme u sebe prakticky nepřetržitě. Většina z nás používá i platební karty. V dnešní době navíc častěji než dřív – z hygienických důvodů jsme vyzývání k bezhotovostním platbám. Tím za sebou nevyhnutelně zanecháváme „elektronickou stopu“, která může být zpětně vysledovatelná. Módním termínem se stalo takzvané trasování, tedy možnost zjistit, kde všude jsme se pohybovali.

Kdo a za jakým účelem je oprávněn získat naše lokalizační údaje? Smí nás zpětně sledovat? Provozní a lokalizační údaje účastníků elektronických komunikací, stejně jako údaje o platebních transakcích konkrétní osoby jsou osobními údaji. Podléhají tedy ochraně dle nařízení GDPR a souvisejících předpisů.

Kromě toho jsou navíc chráněny i zvláštními instituty. Údaje elektronických komunikací jako telekomunikační tajemství, údaje o platebních transakcích jako to bankovní. Ta sice nejsou zcela neprolomitelná, přístup k nim je však velmi striktně omezen.

Anonymně nebo se souhlasem

Zjišťování údajů o pohybu osob nepochybně zasahuje do jejich soukromí. To není nepřípustné. Ovšem každý takový zásah do základních práv musí být výslovně upraven zákonem, včetně vymezeného účelu a oprávněných orgánů. Zásahem například není využití statistických údajů, které se netýkají konkrétních osob.

Předpokládám, že takto vznikla analýza, podle níž 46 procent lidí vracejících se nedávno z Itálie poté na území Česka aspoň jednou použilo svou platební kartu, čímž byly patrně porušeny podmínky dvoutýdenní karantény. Také nejnovější projekt Evropské komise – monitorování šíření nemoci Covid-19 na základě údajů od největších telekomunikačních společností – využívá dle hodnocení Evropského inspektora ochrany údajů anonymizované údaje.

Takzvané vzpomínkové mapy pomáhající nemocným a potenciálně nakaženým vzpomenout si, kde všude byli a koho dalšího mohli nakazit, zase vznikají na základě jejich souhlasu.

Samozřejmě lze zjistit údaje o pohybu konkrétních osob i bez jejich souhlasu, a to jak z transakcí jejich platebních karet, tak především ze „stopy“ jejich mobilního telefonu.

Přísně omezený přístup

Mobilní operátoři potřebují provozní a lokalizační údaje pouze po omezenou dobu, zejména pro vyúčtování provedených hovorů a dalších spojení. Zákon o elektronických komunikacích jim však ukládá veškeré takové údaje (včetně údajů o jednoznačné identifikaci přístroje volajícího i volaného, o základnových stanicích, ke kterým byli připojeni, a další) uchovávat po dobu šesti měsíců. Vyžádat si je mohou orgány činné v trestním řízení, policie, zpravodajské služby a například také Česká národní banka.

Chytrá karanténa se příští týden rozšíří na severní Moravu a do Prahy, uvedl Prymula

Nouzový stav nerozšiřuje počet oprávněných orgánů ani možnosti vyžádání lokalizačních údajů. Ostatně, relevantní předpisy (ústavní zákon o bezpečnosti České republiky, krizový zákon, zákon o ochraně veřejného zdraví, zákon o elektronických komunikacích) to ani neumožňují. Proto i ono „trasování“ je v příslušném usnesení vlády i v mimořádném opatření ministerstva zdravotnictví výslovně omezeno jen na případy souhlasu dotčených osob.

Trestní řád umožňuje vyžádat provozní a lokalizační údaje pouze pro trestní řízení vedené pro úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody nejméně tři roky a pro dalších několik trestných činů. U nemoci Covid-19 by patrně připadal v úvahu trestný čin šíření nakažlivé lidské nemoci. Ten má dvě varianty, úmyslnou a nedbalostní. Obě se vztahují na toho, kdo „způsobí nebo zvýší nebezpečí zavlečení nebo rozšíření nakažlivé nemoci u lidí“, s přísnějším trestem za spáchání takového činu „za živelní pohromy nebo jiné události vážně ohrožující život nebo zdraví lidí, veřejný pořádek nebo majetek“. Většina případů však patrně nebude úmyslných a tento postup tedy nebude využitelný.

Omezení základních práv smějí přetrvat jen nezbytnou dobu a nesmí se z nich stát běžná praxe. Až současnou situaci překonáme, budou jistě politici, kromě zmírnění škod, diskutovat i o budoucích opatřeních, jež by umožnila reagovat pružně, včetně možného využití údajů elektronických komunikací a bankovnictví i bez souhlasu dotčených osob.

Doufejme, že nevyústí ve skutečně závažné a nepřiměřené zásahy do našich soukromí.

Autor je advokátem a partnerem v advokátní kanceláři LEGALITÉ.

CHCETE SE TAKÉ VYJÁDŘIT?

Jste právník/právnička a rád/a byste se vyjádřil/a k současnému dění, právnickému stavu či novinkám v legislativě? Napište nám na tomas.nahodil@lidovky.cz.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás