130 let
Nedostatek dílů trápí hlavně automobilky

Nedostatek dílů trápí hlavně automobilky | foto: FOTO ŠKODA AUTO

Nemáme z čeho vyrábět, stěžují si české firmy. Proč jim chybí součástky?

Ekonomika
  •   13:00
PRAHA - Firmám po covidovém útlumu raketově rostou zakázky, hlavně ze zahraničí. Jejich realizaci ale v posledních týdnech brzdí nedostatek materiálů – konstrukční oceli, plastů, dřeva, čipů či polovodičů.

Český průmysl meziměsíčně klesl o 3,6 procenta, na vině je nedostatek součástek ve výrobě

Chybějící výrobní vstupy a prudké zdražení hlavně námořní dopravy, důsledek zpřetrhaných dodavatelsko-odběratelských řetězců, ale i masivní podpory řady států ekonomikám se už začaly propisovat i do čísel o vývoji české průmyslové výroby.

Ta sice v květnu podle statistiků meziročně rostla, ale to hlavně díky tomu, že loni v květnu byl průmysl ve značném útlumu. Ve srovnání s letošním dubnem, což o současném stavu průmyslu vypovídá více než meziroční srovnání, se v květnu objem průmyslové výroby naopak snížil.

Růst i pád zároveň

Průmysl v květnu podle statistiků rostl i padal zároveň. Oproti stejnému měsíci loňského roku se průmyslová výroba zvýšila zhruba o třetinu (32,3 procenta) a po očištění od vlivu vyššího počtu pracovních dní v letošním květnu o čtvrtinu (25,3 procenta). Růst zaznamenala až na tři výjimky všechna průmyslová odvětví. Nejsilněji výroba motorových vozidel. Meziměsíčně – oproti dubnu – však český průmysl v květnu vyprodukoval o 3,6 procenta méně.

Jak na tom tedy průmysl je? Květnové meziroční výsledky, stejně jako ty dubnové – růst o více než polovinu – vytáhla nahoru nízká srovnávací základna loňského roku, kdy výrobu srazil dolů úplný či částečný lockdown. Slabší květnový výkon v meziměsíčním srovnání s dubnem má na svědomí nedostatek materiálů a polotovarů. Podniky by rády vyráběly více, protože zakázky jim rostou. V květnu se meziročně zvýšily o 46,5 procenta. Největší zásluhu na tom mají objednávky ze zahraničí, které vzrostly o více než 49 procent.

Jenže objednané zboží není z čeho vyrobit. „Nebýt nedostatků v zásobování, podnikům by se otevíral prostor k mnohem silnějšímu růstu výroby,“ podotýká ekonom UniCredit Patrik Rožumberský.

Lví podíl na meziměsíčním poklesu má naše nejdůležitější odvětví. „Automobilový průmysl, který si rozhodně nemohl stěžovat na nedostatek zakázek, má za sebou propad o téměř 11 procent. Na vině je stále nedostatek komponent, který trápí výrobce napříč celým kontinentem. A chvíli bude ještě hůře, protože někteří výrobci už raději omezují výrobu, než aby dále plnili sklady nehotovými výrobky,“ konstatuje analytik ČSOB Petr Dufek.

Nedostatek zahraniční síly

Dodává, že meziměsíční slabší čísla přicházejí i z dalších oborů, například elektrotechniky, chemického či plastikářského průmyslu. „Nedostatek komponent navíc není jediným problémem tuzemského průmyslu. Trápí jej i vysoké ceny vstupů a permanentní nedostatek pracovníků, který navíc zesiluje omezená pracovní migrace,“ dodává Dufek.

Sapeli: Výroba jede na plné obrátky, není důvod obávat se krize

Dufkovy závěry potvrzují i výsledky aktuálního průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR. „Rychlejší růst naráží na bariéry v podobě zdražování surovin, materiálů a energií a obecně na rostoucí ceny vstupů, což se začíná stále silněji projevovat. Firmy v našem společném aktuálním šetření s ČNB také potvrdily, že nemají dostatek kvalifikovaných pracovníků. V některých odvětvích se projevuje i nedostatek některých materiálů a dílů. Tyto faktory tak pozitivní průmyslový vývoj brzdí,“ shrnuje Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky a hlavní ekonom Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Další vývoj v průmyslu odvozují ekonomové právě od vývoje na trhu výrobních vstupů. „Potíže v subdodávkách budou přetrvávat i v dalších měsících a budou omezovat výkon průmyslu. Naopak směrem vzhůru jej bude táhnout rostoucí poptávka a zakázky. O expanzi výroby svědčí i vývoj předstihových indikátorů a důvěry podnikatelů,“ soudí ekonom Komerční banky Michal Brožka.

Patrik Rožumberský z UniCredit odhaduje, že průmysl půjde i v dalších měsících nahoru, ale z hlediska statistiky už ne tak silně jako v dubnu a květnu, protože vyprchá vliv nízké srovnávací základny. A růst bude snižovat i omezení výroby v automobilkách a dalších průmyslových odvětvích kvůli váznoucím dodávkám čipů. I tak ale podle něj existuje šance, že za celý letošní rok průmysl poroste dvoucifernými čísly.

Škoda Auto výrazně omezí výrobu kvůli nedostatku čipů. V Kvasinách se zastaví úplně

Petr Dufek z ČSOB připomíná, že rozhodující bude vývoj v automobilovém průmyslu. „I když jsou nové objednávky příslibem příznivých výsledků průmyslu v dalších měsících, nejistota ohledně dostatku vstupů do výroby nejbližší výsledky tohoto největšího tuzemského odvětví znejišťuje. Sedmiprocentní meziměsíční nárůst zakázek v automobilovém průmyslu (meziroční dokonce 80 procent) proto ještě není zárukou dalšího růstu produkce. Pro úplnost lze snad jen dodat, že hodnota nových zakázek je ve srovnání s rokem 2019 asi o deset procent vyšší,“ říká ekonom ČSOB.

Jisté není nic

Nic ale není jednoznačné. V Německu, jehož jsme, jak ekonomové s oblibou říkají, 17. spolkovou zemí, v květnu podle Dufka nedopadly zakázky zrovna povzbudivě. Souhrnný index nákupních manažerů (PMI) za eurozónu však naopak příjemně překvapil. V červnu dosáhl index, řazený mezi důležité barometry dalšího vývoje, svého patnáctiletého maxima.

Autor: Ivana Pečinková
  • Vybrali jsme pro Vás