130 let

Mattia Binotto (vlevo) nahradil na pozici šéfa Ferrari Maurizia Arrivabeneho (vpravo) | foto: Reuters

Ferrari čeká na titul navzdory Vettelovi už jedenáct let. Změní to nový šéf?

Sport
  •   8:00
PRAHA - Zase bez titulu. Loňská sezona formule 1 byla pro Ferrari už jedenáctou v řadě, která skončila krachem. Ambiciózní stáj z Maranella se pyšnila světovým šampionem naposledy v roce 2007, kdy se radoval Kimi Räikkönen. Slavný tým k titulu neposunul ani čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel.

Výstava pro Michaela. Ferrari uctí Schumacherovo jubileum

Když měla stájová jednička před pár týdny označit moment, který loni rozhodl, že se popáté šampionem nestane on, ale Lewis Hamilton z Mercedesu, řekl: „Byla to asi Velká cena Singapuru. Poté přišlo pár závodů, kde už jsme na tempo Mercedesu neměli.“

Jistě, znělo to trošku alibisticky, protože si Němec několik Grand Prix pokazil sám a třeba výjezd mimo trať doma v Hockenheimu bude jeho fanoušky mrzet ještě hodně dlouho. Na druhou stranu se ve Vettelově volbě skrývá klíč k 13. komnatě Ferrari.

Právě v Singapuru doplatil Vettel na zpackanou strategii rudé stáje. 

Ta v té chvíli byla rozhádaná. Krátce po smrti Sergia Marchionneho, legendárního prezidenta Fiatu (a zároveň i Ferrari), docházelo (ještě častěji než dříve) k názorovým rozepřím mezi tehdejším šéfem Mauriziem Arrivabenem a technickým ředitelem Mattiou Binottem.

„Ferrari je samo sobě svým největším soupeřem,“ glosoval to tehdy David Coulthard, bývalý pilot F1 a nyní televizní expert.

Zatímco Binottovi se připisují zásluhy za to, že Vettel s Räikkönenem měli po většinu roku 2018 k dispozici patrně nejlepší monopost v celé F1, Arrivabene nesl zodpovědnost za taktické chyby. 

Špatný výběr pneumatik pro kvalifikace, riskantní a mylné strategie pro závody.

Jedna taková potopila rozhádanou scuderii na singapurském městském okruhu Marina Bay. „Nevyšlo nám to docela o hodně,“ přiznal tehdy i Vettel. 

Je ovšem třeba přiznat, že Singapur nedopadl pro Vettela neslavně jen kvůli tomu. Monopost doznal právě před touto Velkou cenou několika změn a nové komponenty se neosvědčily. Zjednodušeně řečeno, technické přešlapy jdou za Binottem.

Přesto není žádnou senzací, že Arrivabeneho před novou sezonou střídá právě on. Charismatický a sebevědomý Ital, pro něhož mluví vícero aspektů. 

O tom, že právě on je podepsán pod výkonnou pohonnou jednotkou, díky níž Ferrari často převyšovalo dokonce i Hamiltonův Mercedes, už byla řeč.

Sergio Marchionne odstoupil z pozice generálního ředitele Ferarri ze...
Plán postavit SUV letos potvrdilo i Ferrari. Konkrétní informace ani žádné...

Další postřehy přidává Cesare Fioro, bývalý sportovní ředitel scuderie z Maranella. „Mattia vyrostl ve Ferrari, a navíc spolupracoval se Sergiem (Marchionnem). Bylo údajně i Marchionneho přáním, aby jednou Arrivabeneho nahradil.

Zatímco Binotto sloužil u Ferrari dvě dekády, Arrivabene byl „přivandrovalcem“. 

Přišel až v roce 2014 od tabákového gigantu Philip Morris. „Neměl zkušenost ze světa automobilových závodů a právě to nejspíše pak Ferrari chybělo,“ hodnotí Fioro pro Gazzetta dello Sport.

Binotto má nyní šanci předvést, co dokáže ve vůdčí roli. Stává se tváří, s níž se budou spojovat úspěchy i propadáky monopostů se vzpínajícím se koněm ve znaku. Cíl je jasný – ukončit zdánlivě nekonečný půst a i díky výtečným jezdeckým Vettelovým kvalitám získat titul světového šampiona.

Jen pro připomenutí, Ferrari už zažilo i dlouhodobější krize. Tu rekordní, trvající 21 let, ukončil na přelomu milénia Michael Schumacher. 

Německá legenda před týdnem měla padesáté narozeniny a její osudová stáj otevřela při té příležitosti ve svém pompézním muzeu výstavu. 

Ta mimo jiné připomíná slavná vítězství rudých monopostů. Zlaté časy. O jejich návrat se nyní pokusí Binotto.

Autor: Tomáš Zatloukal