130 let
Hlučín s ulicí, která vede do volné krajiny. I tady musí majitelé rodinných...

Hlučín s ulicí, která vede do volné krajiny. I tady musí majitelé rodinných domků dělat na každou úpravu vjezdu na svůj pozemek odborný projekt. | foto: FOTO IVANA GRAČKOVÁ

Nechtějme projekt kvůli každému metru

Starostové píší
  •   1:53
HLUČÍN (Moravskoslezský kraj) - Obdobně jako mnohá další města také Hlučín bojuje s nedostatkem míst pro parkování. Je to jeden z důvodů, proč vítáme, když se majitelé rodinných domků rozhodnou, že si vybudují parkovací místa pro svá auta na vlastním pozemku.

Strážníci sice mohou rozdávat upozornění, že se na místech, která k tomu nejsou určena, parkovat nesmí, jenže někde ta auta nakonec prostě zastavit musí. Proto se pochopitelně snažíme vyjít vstříc snahám o zajištění vlastního místa k parkování a omezit případné komplikace. Každé auto, které zmizí zejména z úzkých uliček historického centra našeho města, je vítáno. Jenže vybudovat, nebo rozšířit vjezd na pozemek, mnohdy není vůbec jednoduché. Někdy plně rozumíme občanům, kteří kroutí hlavou nad nepochopitelnými postupy úřadů. V tomto případě si asi říkají: „Tak na jedné straně mi tvrdí, že mám parkovat na svém pozemku, a na druhé straně dělají vše proto, abych nemohl.“ Je mi jasné, že normálnímu člověku to prostě hlava nebere. I kdyby si totiž chtěl rozšířit vjezd na svůj pozemek o pouhý metr a nic tomu technicky nebránilo, musíme po něm chtít odborně zpracovaný projekt. Klidně se tak může stát, že potřebné papíry přijdou na stejnou, ne-li větší finanční částku, než následné stavební práce. Každou úpravu, která zasahuje do veřejné komunikace, totiž posuzuje policie. Bez razítka dopravního inspektorátu nemůžeme udělit souhlas. A policie žádá ke každé, i sebedrobnější úpravě projekt. Dříve byl potřebný jen v odůvodněných případech. Pokud šlo o malý stavební zásah v návaznosti na lokální, nijak frekventovanou komunikaci, stačila třeba jen ruční „malůvka“, ze které byla patrná stávající i nová dopravní situace.

Protože zákon neříká přesně, kdy ano a kdy ne, a dokonce nerozlišuje mezi budováním nového vjezdu a úpravou stávajícího a výklad zákona je v tomto bodě nejasný, začala ale policie striktně žádat projekt ve všech případech. Důsledky jsou zřejmé. Vozy mnohých majitelů dál zbytečně blokují nedostatková parkovací místa, nebo nevhodným stáním ohrožují dopravu, protože vlastník pozemku si nakonec úpravu rozmyslí, než by si komplikoval život drahým projektem.
Naprosto rozumím tomu, že policisté jsou jediní kompetentní k tomu, aby posoudili případné stavební úpravy z hlediska bezpečnosti. U nových vjezdů takovýto požadavek vnímám jako oprávněný, jelikož je nutné vyhodnotit odvodnění vjezdu, jeho materiálové řešení, rozměry a zejména rozhledové poměry. Nezbytný může být projekt také v případě, že se plánují zásadní úpravy vjezdu, který ústí na silnice I. a II. třídy. Ale pokud v některé naší okrajové části, v poslední uličce s rodinnými domky, odkud už dál cesta nevede, musí majitel pozemku kvůli rozšíření stávajícího vjezdu zaplatit tisíce korun za zbytečnou práci projektanta, vadí mi to.

Nechci, abychom jako představitelé samosprávné a státní moci dohromady, ruku v ruce, lidem ztěžovali situaci tam, kde to není nezbytně nutné. Proto bych velmi uvítal zpřesnění příslušného zákona, abychom zase alespoň malinko ubrali byrokracie, která lidem už tak značně otravuje životy.

Pavel Paschek, starosta Hlučína , Občané pro Hlučín

Autor: