130 let
Boeing 737 MAX.

Boeing 737 MAX. | foto: Reprofoto

ŠITNER: Pro vaši bezpečnost nepřistanete. Bylo kroužení boeingů nad mořem dobrý nápad?

Názory
  •   11:44
Co je nejlepší udělat, když jsou ve vzduchu letadla, která mohou mít výrobní chybu? Evropa se v úterý rozhodla, že nejlepší pro pasažéry v letadlech je, když letadlu zakáží přistát. Někteří piloti se otáčeli v půlce cesty a vraceli se tam, odkud vyletěli. Zlepšila se tím bezpečnost?

Další letadla kroužila nad Evropou ve snaze přemluvit nějaké letiště, aby jim dovolilo přistát. Třeba stroje Smartwings, kterými se Češi vraceli z dovolených, musela nad moři kroužit skoro stejně dlouho, jako by jim trvala cesta do Prahy. Ve vzduchu tak vůbec nebyly kratší dobu.

Dva boeingy Smartwings mířily do Prahy. Po zákazu bezradně kroužily nad mořem

Letadlo z Dubaje přistálo v Ankaře, to Kapverd pak v Tunisu. Zlepšila se tím nějak jejich bezpečnost, že museli ještě dalším letadlem z těchto zemí? Evropské úřady způsobily škody aeroliniím i jejich pasážerům, není ale nikde vidět, že byla cílem právě bezpečnost.

Pokud mají Boeingy 737 Max opravdu výrobní chybu, která ovlivňuje řízení, není dobré donutit letadla ke kroužení, prudkým otočkám a zbytečnému klesání a stoupání.

Černé skříňky z havarovaného boeingu pošle Etiopie do zahraničí, na analýzu nemá kapacitu

Samozřejmě je pochopitelné, že se typ stroje, který může mít vadu, odstaví. Nikdo nechce riskovat, že dojde k dalším nehodám. V Indonésii zemřelo v říjnu 189 lidí, dalších 157 v neděli v Etiopii. Dokud nebude jasné, že havárie nemají stejnou příčinu, je k opatrnosti důvod. Co se ale v úterý dělo nad Evropou, nemá s bezpečností moc společného.

Autor: Roman Šitner