Středa 1. prosince 2021, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Studentka z UMPRUM se chystá dobýt Maastricht padákovinou

Design

  5:53
Ani jedenáctý ročník populárního festivalu módního designu Fashionclash v Maastrichtu, který se koná od 1. do 3. listopadu, se neobejde bez české účasti. Tentokrát se zde představuje Natalie Dufková z atelieru Liběny Rochové na UMPRUM. Uvádí kolekci s názvem Disconnected Interface inspirovanou svým čtyřměsíčním pobytem v Tokiu.

Pod názvem Disconnected Interfaces se skrývá zážitek mnoha protikladů, například spojení exprese a anonymity, výstřednosti a utajení. To vše se zhmotňuje ve specifickém stylu kolekce, která pocitově evokuje krásu deštivé čtvrti v záři neonových světel. foto: Natália Toporková

Za posledních deset let si festival vybudoval pevné místo v kalendáři módních festivalů a přehlídek. Z původně studentské akce se stala renomovaná událost, která doposud představila vce než 150 sólových přehlídek, 15 multižánrových výstav, 30 představení kombinujících tanec, divadlo, film a fotografii , ale také 27 mezinárodních programů ve více než 10 zemích.

V letošním roce bude v Maastrichtu přes 100 návrhářů a profesionálů z celého světa, např. z Německa, Itálie, Španělska, Jižní Koreje, Kolumbie, Tchaj-wanu, Brazílie, Austrálie a také z Česka. Účast českých designérů na festivalu Fashionclash se stává již samozřejmostí i díky podpoře Českého centra Rotterdam. Poprvé se na světové scéně v Maastrichtu představili mladí čeští návrháři za podpory Českého centra v roce 2014.

„Podpora mladých designérů z České republiky na Fashioncash se v posledních letech stala jedním z pilířů naší činnosti. Je to velká výzva. Mám radost, že umožňujeme návrhářům prezentovat své nápady a vést dialog se zahraničními kolegy. Česká móda se zde rozhodně neztratí, neboť Nizozemci si cení originality a kvality práce s materiálem,“ říká Hana Schenková z Českého centra v Nizozemsku. 

Hlavním zdrojem inspirace nové kolekce je pro návrhářku její čtyřměsíční pobyt...
Natalie Dufková v září 2019 prezentovala svou první velkou kolekci jako...

Své práce zde v minulosti s velkým úspěchem představily například Hana Frišonsová, Petra Ptáčková, Jana Mikešová, Linda Zabílková, Sofya Samareva a Nastassia Aleinikava. Michaela Čapková zde v minulých dvou ročnících oslnila pláštěnkami a kanafasem. Letošní zástupkyně české módy Natálie Dufková chce zaujmout modely inspirovanými Japonskem a přináší další netradiční materiál, padákovinu.

Japonský streetwear i specifická elegance

Natalie Dufková je studentkou posledního ročníku magisterského studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Ateliéru designu oděvu a obuvi pod vedením prof. Liběny Rochové.

V září 2019 prezentovala svou první velkou kolekci jako samostatný designér na Mercedes-Benz Prague Fashion Week a stejnou kolekci nyní předvede v samostatné přehlídce na FASHIONCLASH v Maastrichtu.

Hlavním zdrojem inspirace nové kolekce je pro návrhářku její čtyřměsíční pobyt v Tokiu. Návrhy odráží paradoxy běžného života v japonské metropoli, konkrétně rušné části Šibuja.

Pod názvem Disconnected Interfaces se skrývá zážitek mnoha protikladů, například spojení exprese a anonymity, výstřednosti a utajení. To vše se zhmotňuje ve specifickém stylu kolekce, která pocitově evokuje krásu deštivé čtvrti v záři neonových světel. V dámské kolekci Natalie Dufkové převládají netradiční a výrazné materiály i práce s nápadnými až excentrickými tvary. Snoubí se tu prvky japonského streetwearu i specifické elegance. V kolekci dominují atypické, ale zároveň funkční sportovní bundy, jejichž hlavním materiálem je tzv. padákovina.

„Každá zahraniční prezentace je pro designéra vždy velká zkušenost a zdroj další inspirace. Proto jsem moc ráda, že letos můžu být součástí takto prestižní události jako je právě FASHIONCLASH“, říká Natalie Dufková.

Nejen pro profesionály

Vedle přehlídek a posledních módních trendů se Fashioncash snaží o propojení kultur, talentu, uměleckých oborů a vzdělání. Usiluje o zařazení módy do sociálního kontextu, aby byla přístupna co nejširšímu publiku. „Fashionclash je nejenom pro profesionály, ale i pro sousedy mé maminky, kteří ještě v životě na žádné módní přehlídce nebyli“, říká jeden z organizátorů a zakladatelů festivalu Branko Popovič. Milou van Rossum, známá nizozemská módní novinářka, festival označila za jeden z nejlepších a nejlépe organizovaných módních festivalů v Nizozemsku.

Od roku 2017 festival uděluje „Fashion Makes Sense Award“ (FMSA) pro mladé návrháře. Cílem ceny je motivovat a stimulovat nastupující talentovanou generaci v oblasti udržitelnosti, etičnosti a ekologických kolekcí.

Za víkend akci navštíví 30 000 zájemců. Program se skládá ze dvou hlavních částí: The Route (trasa) a The Show (přehlídka). The Route návštěvníky naviguje po výstavách, přednáškách, divadelních a tanečních vystoupeních a debatách po celém Maastrichtu. V programové části The Show mohou milovníci módy navštívit 1. a 2. listopadu módní přehlídky, které vyvrcholí kolekcí Natalie Dufkové. Budou se konat jako každoročně v prostorách bývalé továrny na keramickou dlažbu MOSA. Na neděli 3. listopadu je pro designéry, novináře a další experty a profesionály připraven odborný program, který dá příležitost k setkáním a diskusím nad současnými tématy a trendy.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat