Někteří se rozhodli gastro opustit, jiní bojují dále, i když je to boj těžký. Jak se gastronomie proměňuje a promění do budoucna? Někteří restauratéři a šéfkuchaři si myslí, že fatálně. Stanou se z restaurací továrny na krabičky, nebo budou mít otevřenou pouze několik hodin denně?
Jiří Gajdošík, Asten Hotels
1) Asi nejvíce otevřením a uznáním stavu, že současná situace je neudržitelná. Ano, klidně i za určitých restrikcí, ale s tím nemáme problém a celou dobu to deklarujeme. My prostě chceme pracovat. Těžko se mi hledají jiná slova. A když se ptáte na zmírnění, tak jeho dopad v podobě Covid Gastro je jako když do velkého rybníka hodíte kámen. Uvidíte pár koleček a hotovo. Naše společnost za 74 dní uzavření a čtyři lokace dostala jako „odškodnění“ tolik peněz, jako bychom udělali tržbu na Silvestra v našich dvou restauracích ve Špindlerově Mlýně. Takže tolik ke zmírnění.
2) Já bych moc chtěl věřit, že se nepromění. Nebo aspoň ne zásadně. Ale po pořádku – určitě to bude lepší připravenost ( technologická i mentální ) na jídla s sebou. Už to nebudou jenom takové easy krabičky, ale hezky vakuované jídlo, takže kvalita toho, co si odnesete domů, bude výrazně lepší. Možná i jasnější rozdělení nabídky podle toho, kde konzumuju. Vidíme, že na jídlo s sebou lidé mají nejraději opravdu jednoduchou a dobře udělanou klasiku. Není nutné a ani žádoucí dělat fine dining do krabičky. O to více asi po otevření bude hlad po fakt kvalitní gastronomii a krásně servírovaném jídle na porcelánu, vínu v krásné skleničce a koktejlu od fakt dobrého barmana, který o tom opravdu něco ví. U konceptů si moc nejsem jistý, ale určitě budou lidé vážit více, zda do tohoto oboru vstoupit anebo ne. Mám tím na mysli, že asi méně lidí bude otevření kavárny nebo restaurace považovat za dobrodružství a zábavu. O té to totiž není.
A určitě se obor nepromění po personální stránce. Jestliže před rokem bylo problém lidi sehnat, tak teď to bude obří problém. Moc kvalitních lidí prostě odešlo do oborů, kde je čeká větší jistota. Na tu situace jsem opravdu zvědavý. Protože to ve finále fakt není o super technologii a skvělém objednávkovém systému, ale náš obor je o lidech a emocích. Tak uvidíme.