Český svaz pivovarů a sladoven nezveřejňuje celkové hodnoty vyrobeného piva v průběhu roku, z nepochopitelných důvodů uvádí jen procentuální vývoj. A podle něj se českému byznysu s pivem za letošních osm měsíců dařilo.
Oproti stejnému období loňska vzrostla celková produkce o 3 procenta, z toho na export tradičně nejvíc - o 6 procent a domácí prodej narostl o 2 procenta.
Pro porovnání s celým rokem 2015 - za loňských 12 měsíců poprvé v historii překročil celkový výstav v Česku hranici 20 milionů hektolitrů (nárůst o 2,2 procenta), export vzrostl o 13,3 procenta na rekordních 4,1 milionu hektolitrů. Domáci prodej však loni mírně spadl (o 0,2 procenta) na 16,2 milionu hektolitrů.
Ležáky frčí, desítky upadají
Letošek zatím v trendech potvrzuje loňský rok. To znamená, že se stále víc daří odbytu ležáků, jejichž prodej se meziročně za osm měsíců zvedl o 8 procent. Na druhé straně už šestým rokem klesá odbyt desítek a dalších výčepních piv.
Praha pije desítku, Morava zas ležák |
Takové malé fiasko připomínají pivní limonády, neboli pivní mixy, jinak také radlery. Tedy směs piva s ovocnou složkou či sirupem, která se před nedávnem stala šlágrem, ale už třetí rok po sobě prodej padá.
Letos dokonce o 17 procent. Za celý loňský rok se v Česku prodalo těchto pivních limonád 281 tisíc hektolitrů a je možné, že za celý letošní rok spadnou radlery na polovinu množství, které se prodalo v roce 2012.
Do hospod se nám nechce, pijeme doma
A to přitom před těmi čtyřmi - pěti lety pivovarnický svaz odhadoval, že se toto limonádové pití vbrzku rozšíří u nás po vzoru Německa a Rakouska, kde údajně tvoří 10 procent celkového pivního trhu. U nás klesne brzy zřejmě k setině.
A ještě jeden zajímavý trend zveřejnil svaz za tento rok. Dál se potvrzuje úprk lidí z hospod a restaurací, přesněji pokles tamní konzumace piva - o 2 procenta. A Češi si stále víc a víc kupují piva nadoma. Prodej v plechovkách roste letos o dlouho nevídaných 18 procent, v PET lahvích o 4 procenta a klasických skleněných o 2 procenta. Škoda.