130 let
Česká pivní kultura stojí a padá s restauracemi. Prodeje piva v nich ale...

Česká pivní kultura stojí a padá s restauracemi. Prodeje piva v nich ale vytrvale klesají. | foto: Archiv

Pivní kultura trpí. Covid likviduje hospody, odbyt čepovaného spadl o desítky procent

Pivo
  •   17:22
PRAHA - Zajít s přáteli na „jedno“ neznamená alkoholický mejdan, ale důležitou formu sociálního kontaktu a uspokojení lidské potřeby. Uzavření gastronomických zařízení tak nezpůsobuje pouze ekonomickou ztrátu restaurací a loňský 39 procentní propad tržeb za pivo. Trpí i celá česká pivní kultura.

Diskuse o znovuotevření českých hospod utichla a návrat hostů k jejich stolům je v nedohlednu. Možná už několik set restaurací ukončilo úplně provoz, ostatní se snaží přežít díky otevřeným prodejním okénkům, což však zachraňuje řádově jen kolem čtvrtiny původního objemu tržeb. V lepším případě.

Pivovary už svým odběratelům pomohly stovkami milionů korun. Nabízí jim také zdarma výměnu sudů s prošlým pivem za čerstvé, umožňují nové smluvní přechody, poskytují restauracím PET lahve kvůli možnosti odnést si pivo s sebou a partneři vybraných pivovarů provádí sanitaci výčepního zařízení a dodej dezinfekce nebo ochranných pomůcek.

Covid srazil odbyt točeného piva, Češi mění sudy za plechovky. Nevratná ztráta, říkají pivovarníci

Pandemická situace tak nemá negativní dopad pouze na hospodské, milovníky piva, ale i na pivovary. Český svaz pivovarů a sladoven uvádí, že jejich dodávky do gastronomie klesly o 25 až 40 procent a už i největší výrobci musí začít počítat každou korunu.

Nové kompenzace, ale jen pro někoho?

Tržby za prodej piva se na konci loňského října meziročně snížily více než o polovinu, z původních 38 procent celkového podílu tržeb na 15 procent. Za celý loňský rok pak u piva klesl obrat v tomto segmentu o 39 procent. Ukazuje se však, že nově chystaný systém vládních kompenzací pomůže jen části strádajících hospod. O to víc budou ty ostatní ohrožené definitivním krachem.

„Přesto, že pivovary se snaží pomáhat, klíč k dané situaci má stát. Nevoláme přitom po dalších kompenzacích, ale po jejich smysluplném nastavení. Pokud se nějaká restaurace aktivně snaží a prodává například přes výdejní okénko, její tržby neklesnou o 50 procent (většina má pokles mezi 25 až 3 procenty) a tudíž nemá podle nových pravidel nárok na kompenzace. Velkou pomocí od státu by při současných podmínkách bylo co nejrychlejší snížení DPH právě na prodej s sebou, který jediný dnes gastronomy živí,“ uvedla Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

Potřebu setkávání nezničí ani covid

Lockdown srazil prodej alkoholu. Každý Čech průměrně vypil o 24 piv méně, jde o historicky největší propad

Přitom platí úměra – čím víc restaurací zavře provoz nebo čím déle jejich nucené uzavření trvá, tím víc lidé vyhledávají alternativní formy setkávání. Leckdy i za cenu porušení vládních opatření. Jak připomínají sociologové a psychologové, potřeba setkávání v prostředí gastronomických podniků je pro kultivovanou pivní kulturu zásadní.

„Pokud se při omezeních lidé setkávají po bytech, garážích či chalupách, nelze to vnímat pouze jako truc vládě nebo úmyslnou nezodpovědnost. V pozadí stojí ztráta sociálních kontaktů, a to v důsledku nedostupnosti prostředí, v nichž byli zvyklí je uskutečňovat. Potřeba sociálních kontaktů je u člověka jednou ze základních. A uzavřením míst, kde jsou lidé zvyklí ji uspokojovat, tato potřeba nezmizí.” komentuje současnou situaci Jiří Vinopal, vedoucí Katedry sociologie Univerzity Karlovy v Praze.

Autor: Miroslav Petr
  • Vybrali jsme pro Vás